Fra kalkun til kassalapp
Det begynte, som så mye annet amerikansk, dagen etter Thanksgiving. Folk hadde spist seg gjennom kalkun og familieprat, og butikkene håpet at dette var dagen de skulle gå fra røde tall til svarte. Et hverdagslig navn, egentlig. Ikke dramatisk, bare et ønske om å få tallene på rett side.
Da trafikken fikk navnet til å feste seg
Senere kom trafikkaoset i Philadelphia, så heftig at politiet kalte dagen “Black Friday”. Gater fulle av biler, mennesker og en rytme som løp litt fortere enn fornuften. Derfra tok reklamen over, med store plakater, høye løfter og priser som sjelden sto stille.
Støyen som kom hit også
Her hjemme glir dagen inn hvert år som et litt kaldt drag gjennom handlegatene – en blanding av støy, tilbud og tall som endrer seg raskere enn noen helt rekker å forstå. Kanskje er det derfor 66 prosent mener Black Friday føles som lureri. Det er vanskelig å si dem imot.
Mens vi gjør det vi alltid gjør
Hos Maschmanns gjør vi stort sett det samme uansett dag.
Det er ikke mer mystisk enn det.
Vi baker brød, skjærer ost og lager mat på den måten vi alltid har gjort.
Og kaffen – den er svart, og koster det den koster.
Hver dag, også denne.
En rolig rytme i en bråkete dag
Black Friday får være Black Friday.
Vi holder oss til vår rytme.
Og skulle du trenge et pusterom i maset, står kaffen klar.
Svart.
Vanlig.
Og akkurat som den pleier å være.
